Poznaj akronimy marketingu internetowego i zacznij zarabiać.

Dołącz do programu i zacznij zarabiać w modelach CPC, CPA i CPM. Zacznij promować atrakcyjne oferty bankowe już dziś.

Zostań naszym partnerem
Rozpocznij swoją przygodę z M2M.
To proste i bezpieczne. Wystarczy, że zarejestrujesz się w programie, wybierzesz oferty, które chcesz polecać i umieścisz na swojej stronie lub mediach społecznościowych linki lub banery reklamowe.
Załóż konto
I sposób
Promuj produkty
II sposób
Polecaj znajomym
Zarejestruj się
Polecaj produkty
Polecaj partnerów
Zarejestruj się
Dostępne produkty.
Konta osobiste
Konta osobiste to podstawowy produkt bankowy, z którego korzysta praktycznie każdy. Wiele banków oferuje ciekawe bonusy za otwarcie konta, dzięki czemu możesz łatwo i skutecznie polecać te produkty.
Promuj
Kredyty gotówkowe
Branie kredytów przez internet jest coraz prostsze i powszechniejsze. Dzięki niewielu formalnościom można szybko otrzymać pieniądze na remont, zakup samochodu czy sprzętu RTV/AGD.
Promuj
Ubezpieczenia
Zakup usług finansowych przez internet to już standard. Polisę OC/AC możesz kupić w kilka minut, nie wstając z kanapy. W ofercie M2M znajdziesz też ubezpieczenia komunikacyjne, na życie, turystyczne czy NNW.
Promuj
Pożyczki pozabankowe
Każdy potrzebuje czasem szybkiego zastrzyku gotówki. Warto wtedy skorzystać z pożyczki pozabankowej. Wiele instytucji gwarantuje minimum formalności, pieniądze na koncie w 15 minut i pierwszą darmową pożyczkę.
Promuj
Karty kredytowe
Karty kredytowe są wygodnym narzędziem do płacenia w sieci. Wiele z nich posiada atrakcyjne programy lojalnościowe, które pozwalają na uzyskanie realnych korzyści, np. bilety do kina lub zniżki na zakupy, vouchery do popularnych sklepów.
Promuj
Produkty pozafinansowe
W Money2Money znajdziesz również produkty pozafinansowe. Zobacz, jak wiele różnych możliwości na zarabianie mamy dla Ciebie w naszym programie. Zarejestruj się i poznaj wszystkie dostępne produkty!
Promuj
Zarejestruj się i dołącz do programu M2M.
Załóż konto

Akronimy i skróty w marketingu internetowym

W marketingu internetowym stosuje się różne skróty i akronimy do określania kosztów reklamy online. Pochodzą one z języka angielskiego, dlatego czasem trudno je rozszyfrować. Poniżej wyjaśnimy znaczenie tych najważniejszych, a także przybliżymy kluczowe definicje związane z reklamą online.

Skróty marketingowe związane z kosztami działań

Do określania kosztów płatnej reklamy w internecie, również w ramach marketingu afiliacyjnego, używa się różnych modeli rozliczeń. Każdy z takich modeli nosi swoją nazwę, która ma postać akronimu, czyli zlepku pierwszych liter składających się na nią wyrazów. Wśród nich najczęściej spotkać można następujące:

  • CPC – koszt za kliknięcie (ang. Cost Per Click)
  • CPA – koszt za podjętą akcję (ang. Cost Per Action),
  • CPD – koszt za pobranie (ang. Cost Per Download),
  • FF – stała opłata (ang. Flat Fee),
  • CPM – koszt tysiąca wyświetleń (ang. Cost Per Mile).

Na czym polegają poszczególne modele rozliczeń, wyjaśnimy w dalszej części tekstu.

CPC (ang. Cost Per Click)

CPC, czyli Cost Per Click, to jeden z najprostszych i najbardziej znanych modeli rozliczeń kosztów reklamy online, ponieważ stosuje go np. Google Ads. Polega on na pobieraniu opłaty za każde kliknięcie reklamy przez użytkownika, bez względu na to, czy pociągnie to za sobą jakąś akcję (np. zakup produktu), czy nie.

Jak obliczyć koszty reklamy CPC?

Średni koszt reklamy CPC oblicza się więc poprzez podzielenie łącznego jej kosztu przez liczbę kliknięć. Przykładowo, jeśli w sumie reklama wygenerowała 1000 kliknięć i 500 z nich kosztowało 0,20 zł, a kolejne 500 rozliczane było po stawce 0,25 zł, to całkowity koszt kampanii wyniósł 225 zł (100 zł + 125 zł), natomiast średni 0,225 zł (225 zł / 1000 kliknięć).

Reklama CPC - kiedy warto wybrać ten model rozliczeń?

Modelu rozliczeń CPC jest transparentny, ponieważ płaci się w nim za każde faktyczne kliknięcie reklamy, a nie tylko za jej wyświetlanie. Jednak koszt w tym przypadku należy ponieść niezależnie od tego, jaki skutek przyniesie takie kliknięcie. Reklama CPC polecana jest zatem w sytuacji, gdy jej celem ma być głównie zwiększenie widoczności marki, a niekoniecznie zwiększenie konwersji.

CPA (ang. Cost Per Action)

CPA, czyli koszt za podjętą akcję, jest modelem rozliczeniowym, w którym płaci się nie tylko za kliknięcie reklamy, ale też dodatkowo za konkretny jej skutek. Skutkiem takim może być np. złożenie przez użytkownika zamówienia na towar lub usługę, zapisanie się do newslettera, czy też wypełnienie formularza kontaktowego. W zależności od rodzaju akcji stosuje się różne odmiany CPA np. CPS, gdzie akcją jest sprzedaż, czy też CPO, w którym akcją jest złożenie zamówienia.

Jak oblicza się CPA?

CPA oblicza się poprzez podzielenie całkowitego kosztu kampanii reklamowej przez liczbę konwersji, a więc np. liczbę złożonych zamówień w sklepie internetowym. Przykładowo, jeśli kampania kosztowała 2000 zł i skutkowała złożonymi zamówieniami przez 200 klientów, CPA wynosi 10 zł.

Czy CPA się opłaca?

Model rozliczeniowy CPA opłaca się pod tym względem, że liczy się w nim koszt pozyskania konkretnej akcji i nie uwzględnia przypadkowych kliknięć. Jest zatem bardziej przejrzysty niż CPC, a poza tym ułatwia zaplanowanie budżetu na reklamę. Zwykle też pozwala na uzyskanie większej liczby konwersji, ponieważ system dąży do wyświetlania reklam tylko tym odbiorcom, którzy z większym prawdopodobieństwem dokonają oczekiwanej akcji. Model CPA stosuje też wiele sieci afiliacyjnych np. money2money i jest on uznawany za korzystny zarówno dla reklamodawców, jak i wydawców.

CPD (ang. Cost Per Download)

CPD, czyli koszt za pobranie, to z kolei model rozliczeniowy, w którym płaci się za konkretny skutek reklamy, jakim w tym przypadku jest pobranie przez użytkownika promowanego materiału. Jego podobnym wariantem jest CPI (ang. Cost Per Install), a więc koszt za zainstalowanie np. aplikacji na telefonie lub programu na komputerze.

Kiedy warto rozważyć CPD?

CPD najczęściej jest wykorzystywane w kampaniach promujących aplikacje mobilne. Można jednak rozważyć ten system rozliczeń także w przypadku reklamowania e-booka, oprogramowania i wszelkich innych produktów cyfrowych.

FF (ang. Flat Fee)

Model FF polega na pobieraniu stałej opłaty za kampanię reklamową, bez względu na jej efekty. Nie ma więc znaczenia ani liczba wyświetleń, kliknięć, czy też konwersja. Określa się wyłącznie czas trwania akcji promocyjnej np. tydzień, czy też miesiąc. Najczęściej model FF wykorzystywany jest więc w kampaniach typowo wizerunkowych.

Korzyścią Flat Fee jest na pewno możliwość precyzyjnego zaplanowania budżetu na reklamę. Wadą jest jednak ryzyko poniesienia zbyt wysokich kosztów kampanii w stosunku do jej efektów.

CPM (ang. Cost Per Mile)

Rozliczenie na podstawie CPM polega na określeniu stawki za 1000 wyświetleń danej reklamy. Tutaj również nie mają zatem znaczenia efekty kampanii. Jest to jednak dość popularny model rozliczeń, z jakim można się spotkać m.in. w Google Ads.

Jak obliczane jest CPM?

Całkowity koszt CPM oblicza się dość prosto: przez podzielenie całkowitego kosztu kampanii przez liczbę wyświetleń reklamy, a następnie poprzez pomnożenie otrzymanego wyniku przez tysiąc. Przykładowo, jeśli kampania kosztowała 2000 zł i poskutkowała 30000 wyświetleń, to CPM (koszt 1000 wyświetleń reklamy) wyniesie: (2000 zł / 30000) x 1000, czyli 66,67 zł.

Kiedy najlepiej sprawdzi się CPM?

Model rozliczeniowy CPM sprawdza się głównie w kampaniach wizerunkowych oraz zasięgowych. Warunkiem jego opłacalności jest jednak przygotowanie faktycznie dobrej reklamy, ponieważ w przeciwnym razie kampania może jedynie pociągnąć za sobą wysokie koszty. Pod tym względem warto zwrócić uwagę na pewną odmianę tego modelu rozliczeniowego, vCPM, który ogranicza to ryzyko. W jego przypadku bowiem opłata jest pobierana tylko w sytuacji, gdy reklama wyświetli się na ekranie użytkownika w minimum 50% i przez co najmniej 1 sekundę, a więc daje większe szanse na konwersję.

Definicje w marketingu internetowym

W marketingu internetowym stosuje się także różne pojęcia, którymi określa się m.in. cele i sposoby prowadzenia kampanii reklamowych online. Powinien je znać każdy, kto zastanawia się jak zarabiać przez internet, ponieważ fundamentem tego jest właśnie marketing.

Lead sprzedażowy

Pozyskiwanie leadów sprzedażowych jest jednym z najważniejszych celów marketingu internetowego. Pod tym pojęciem kryje się bowiem potencjalny klient, a więc osoba lub firma, która jest już zainteresowana produktem lub usługą, ale jeszcze się nie dokonała zakupu. Leadem sprzedażowym nazywa się więc np. klienta, który wypełnił formularz kontaktowy lub wysłał zapytanie ofertowe.

Lejek sprzedażowy

Lejek sprzedażowy to z kolei graficzny model, który prezentuje cały proces marketingowy zdobywania klientów, czyli od momentu zwrócenia ich uwagi na ofertę produktu lub usługi, aż do nakłonienia ich do złożenia zamówienia.

Nazwa modelu odnosi się do jego kształtu w formie lejka, a więc szerokiego u góry i stopniowo zwężającego się ku dołowi. Ma on w ten sposób odzwierciedlać proces zdobywania klientów, ponieważ spośród początkowo szerokiej grupy odbiorców reklamy tylko niewielka ich liczba faktycznie kupi produkt lub skorzysta z usługi.

CTA

CTA to akronim od angielskiego wyrażenia Call to Action, który można przetłumaczyć jako „wezwanie do działania”. W marketingu internetowym określa się nim różne elementy, które mają zachęcić użytkownika strony internetowej do wykonania konkretnej akcji np. pozostawienia danych kontaktowych, czy też złożenia zamówienia.

CTA ma najczęściej formę przycisków lub wyraźnie zaznaczonych odnośników tekstowych typu: „kup teraz”, „dodaj do koszyka”, czy też „wypełnij formularz”. CTA pomaga zatem pozyskiwać leady sprzedażowe.

UTM

UTM jest akronimem od angielskich słów Urchin Tracking Module. Oznacza on pewne parametry (kody), które umieszcza się na końcu adresu URL danej strony internetowej w celu śledzenia na niej ruchu pochodzącego z reklamy. UTM pomaga zatem oceniać skuteczność kampanii reklamowej.

Kampanie reklamowe a modele rozliczeń reklamy internetowej

Znajomość powyższych skrótów i pojęć jest dzisiaj niezbędna, aby móc skutecznie reklamować swoją firmę w internecie. Posługują się nimi bowiem wszystkie agencje marketingowe, a także są one wykorzystywane przez Google, które dostarcza podstawowych narzędzi do promowania i rozwijania biznesu online.

Definicje związane z marketingiem internetowym oraz modele rozliczeń reklamy internetowej są jednak ważne nie tylko dla reklamodawców, ale też wydawców takich reklam. Stosuje je bowiem także każdy program afiliacyjny, dzięki któremu można zarabiać w internecie na polecaniu produktów i usług. Warto więc rozumieć powyższe pojęcia, aby umieć ocenić atrakcyjność danego programu oraz aby mieć świadomość, na czym faktycznie będzie można w nim zarobić.

Dodatkowe źródła:

https://www.grupatense.pl/blog/co-to-jest-cpc-wyjasniamy-najwazniejsze-skroty-modeli-rozliczen-w-google-ads/

https://thedigitalmarketing.pl/performance-marketing/modele-rozliczen-reklamy-internetowej/

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-marketing-internetowy-reklamy-online

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności. Polityka Prywatności